En presisering og Ottar, hvis misjon jeg ikke forstår

Mandag, og en ny bassengtur truer. Jeg skal nok dandere min imaginære tiara på eggehodet mitt og balansere meg mer rakrygget enn noensinne inn i svømmehallen, vel vitende om at jeg er ikke alene om å være ukomfortabel. 

Det er flere som har vært uenige med meg i lørdagens innlegg om at man ikke blir lykkelig av ytre stæsj. Flott! Elsker godt begrunnet uenighet :-) Jeg vil si et par ting i klartekst angående det.

Jeg er veldig for at man gjør alt man lyster og vil for å føle seg vel. Jeg elsker å føle meg som en dronning, og jeg har INGEN prinsipielle motforestillinger mot at verken jeg selv eller andre kjører løshår, løsvipper, løsnegler eller alle tenkelige inntretning for å pushe opp, inn og fram. Det er ikke noe feil i å IKKE gjøre det og fortsatt være fornøyd heller.

Og det er ikke i det hele tatt sånn at jeg mener at alle kvinner skal avstå fra ting som forbedrer utseendet. Herregud som jeg ønsker meg en real mageplastikk. Hadde jeg hatt råd, hadde jeg ikke nølet et sekund! Poenget mitt er dette: Det er ikke disse tingene man får et meningsfullt liv av. Har man mista foten, kan man bruke protese. Alle skjønner at det gir en hel masse positive effekter for den som har mistet foten. Det vil bedre bevegeligheten og jeg kan tenke meg at mange synes det er positivt emosjonelt på flere måter. Men like fordømt er jo foten borte. Den har ikke vokst ut, og man må på et eller annet tidspunkt igjen forholde seg til at den er borte. 

Og et annet poeng er jo det at for de som har "issues", er det ikke alltid man vokser fra dem. Godt voksne damer kan også ha tanker som man kanskje forbinder med ungjenter. 

Jeg vil jo helst at alle skal huske å tenke at man er bra nok uansett, det er ikke disse tingene det kommer an på om man er et godt menneske eller ikke. Men kanskje oppnår jeg det motsatte av hva jeg vil, og setter så fokus på det at folk tenker MER på det... 

Det får meg til å tenke på Ottar. De er flinke til å fortelle damer at de aldri blir bra nok. Ironisk nok. Tror jeg da. For jeg skjønner ikke helt hva de prøver å oppnå, selv om jeg har lest programmet deres. De vil visstnok at kvinner skal "forstå sin egen situasjon og bli handlende subjekter i egne liv". De sier i sitt program også at "Kvinner sosialiseres til ikke å ta plass, til ikke å stille krav på vegne av seg selv. Kvinner sosialiseres også til å se seg selv som mindre viktige enn menn, og til å vurdere seg selv i forhold til utseende og omsorgsoppgaver." De greier ikke å forklare meg hva feminisme er. Jo, jeg skjønner at det er likestilling, og det gleder meg faktisk å se at de bruker begrepet "likeverd". Men hva er det egentlig vi hjelpesløse, uselvstendige, mindreverdige damer skal gjøre for å bedre dette? Det er der jeg faller av lasset, for når jeg ser på hvilke ting Ottar reagerer på, opplever jeg dem bare som selvmotsigende og en liten smule bitre. 

Et eksempel på veldig rare ting Ottar har for seg: Tidlig i oktober bestemte en undertøysforretning i Bergen seg for å plassere sine ansatte i utstillingsvinduet til butikken. Ottar anmeldte butikken til Arbeidstilsynet for brudd på Arbeidsmiljøloven. De mente at de ansatte umulig kunne ha gjort dette frivillig, og henviste til en paragraf som ble tatt inn på 90-tallet for å forhindre toppløsservering. Paragrafen heter §4-3(1) og sier at "Arbeidet skal legges tilrette slik at arbeidstakerens integritet og verdighet ivaretas." Ærlig talt har jeg sett jenter og damer gå rundt i antrekk som ivaretar deres integritet og verdighet langt dårligere enn dette.




? Om man driver en undertøysbutikk og hyrer inn modeller for å vise frem undertøyet, så er det forkastelig og sexistisk. Men om man får sine ansatte til å gå rundt i undertøyet på arbeidsplassen, så er det ulovlig, sa Ane Kristine Aadland i Ottar den gangen. 
Jeg lurer på hvordan det ville vært naturlig å vise fram undertøy? Er det å vise undertøyet på helt normale kvinnekropper verre enn å vise det på standardiserte utstillingsdukker? Er det forskjell på om man viser fram hjemmestrikkede ulltruser enn om man viser frem blondeundertøy?

"Aadland mener trusetuntet er et simpelt triks- kun for å selge mer undertøy." 
....Ja! Det er en undertøysforretning! Markedsføringsaktiviteter er per definisjon simple triks for å selge mer. Hjelpe meg.

Jeg sendte nettopp Aadland en melding for å finne ut hvordan det går med den saken :-D

 __

En venninne av meg ga meg litt kjeft i helga. Jeg er for slem med meg selv i blogginnleggene mine, sier hun. Så i dag skal jeg være litt snill med meg selv. En dusj, en klipp, hårfarge og kanskje til og med høye hæler bare for en tur på butikken. Jepp! 

 

 

 

22 kommentarer

ripsogvanilje

27.10.2012 kl.17:52

ja: Helt klart. Synes de skriver mye fornuftig, men synes ikke aksjonene deres taler så godt for saken deres.

ripsogvanilje

27.10.2012 kl.17:51

Anonym: Jeg mener at voksne damer også kan ha det som på godt norsk kalles "issues" i forhold til kropp og utseende. Jeg har skrevet om det her: http://ripsogvanilje.blogg.no/1350720955_motetips.html

26.10.2012 kl.02:34

Vokskne damer kan også ha tanker som unge jenter.........hva mener du?

ja

26.10.2012 kl.01:35

i vårt samfunn er det mange som har det samme synet som Ottar når det gjelder nakenhet og seksualisering.

Katarina

25.10.2012 kl.18:32

Hei! Jeg kom over denne bloggen på VG.no, og tenkte jeg skulle svare på en del av det som blir tatt opp her. Vi i Kvinnegruppa Ottar mener kvinner er bra nok som de er, men det er alt for mange som ser feil hos seg selv som ikke eksisterer, fordi man overalt i media og reklame blir møtt med krav om hvordan man bør være og se ut. At man skal være et handlende subjekt i sitt eget liv betyr at det er du selv som skal ha kontrollen over ditt liv. Det mener vi innebærer at man ikke bare gjør det som tradisjonelt sett blir forventet av kvinner, men at du tenker over hvorfor det du velger er rett for deg. Og for å kunne gjøre en innsiktsfull beslutning, trenger du skolegang og utdannelse, for blant annet å kunne skille mellom hva som er tradisjonelle forventninger, og hva som er dine genuine ønsker. Dersom du likevel skulle velge familie og omsorgsyrker, eller andre tradisjonelle kvinneroller, er ikke det noe Kvinnegruppa Ottar bryr seg spesielt mye om. Men vi bryr oss om at alle skal kunne foreta det valget, åpent, fritt og uten forbehold.

Når vi tar til motmæle mot for eksempel strippeklubber, er det ikke fordi vi er mot nakenhet. Nakenhet i seg selv er naturlig og noe vi mener flere burde ha et mer avslappet forhold til. Vi aksjonerer ikke mot kvinnene som kaster klærne. Vi aksjonerer mot de som tjener penger på at kvinner kaster klærne. Vi er generelt veldig mot at folks kropper og seksualitet skal være en vare som noen tjener penger på, for så lenge det finnes en mulighet for å gjøre profitt på kropp og seksualitet, kommer veldig, veldig mange til å bli utnyttet på grunn av dette. Og om man ser på verden som helhet, er det forferdelig mange flere kvinner som blir utnyttet på grunn av kroppen enn menn. De fleste kvinnene på norske strippeklubber er fattige, østeuropeiske jenter uten valgmuligheter, som sendes rundt fra strippeklubb til strippeklubb, fra bordell til bordell, og bevoktes 24/7. http://www.ba.no/nyheter/article5412477.ece Det er vi imot, og vi gjør hva vi kan, for å få opp debatten om dette i Norge.

Vi er klar over at det er en veldig stor jobb å endre på at kvinner blir utnyttet, men vi har stort mot og pågangsvilje. Og liten tue kan velte stort lass, i følge gammelt ordtak. Det skjer i alle fall ikke noe dersom ingen skal jobbe med dette.

Med vennlig hilsen

Katarina Storalm, leder i Kvinnegruppa Ottar Oslo.

ripsogvanilje

25.10.2012 kl.11:19

Niri: Så bra! Vi som liker å skrive setter pris på gode norsklærere :-)

Niri

25.10.2012 kl.10:18

Jeg hadde Aadland som norsklærer i ca. et år, veldig greeei. Jeg fikk god karakter, men guttene synes hun var strengere enn tidligere lærere.

Rips

24.10.2012 kl.17:00

Anonym: Synd du er anonym! Men likevel: Takker og bukker for kommentar, veldig artig at du tar deg tid til det :-) Jeg ser du kommenterer fra Bergen, så jeg tipper du har myyyyye bedre kjennskap til saken jeg refererer til enn meg ;-)

I en komplett analyse av Ottar og alle de tusen tilhørende problemstillingene man kunne lagt til grunn ut fra deres virke ville innlegget mitt vært et komma. Jepp, innlegget er i høyeste grad unyansert og satt på spissen. Om JEG er det... det får noen andre vurdere ;-)

24.10.2012 kl.11:35

-Tror du er nokså unyansert, det bildet du forsøker å tegne er mer komplisert enn som så. Det er ikke Ottar og feminisme som forteller kvinner at vi ikke er bra nok. Tvert imot. Nå er ikke jeg Ottar-tilhenger, men jeg opplever deres budskap som noe alà: "du ER bra nok, elsk deg selv som du er, fordi du fortjener det.. Ikke la deg forvirre av reklame og kapitalkrefter som vil ha deg til å tro at du ikke er verdt noe!"

Jeg opplever tvert imot at det er mote og skjønnhetsindustrien, som med sin reklame og sine utspekulerte psykologiske markedsføringsmetoder har funnet ut at kvinners usikkerhet ift eget utseende #pga menn's biologiske hang til å være visuelle og velge partner basert på utseende# benytter denne usikkerheten til å selge produkter og skjønnhet an mass. Dette er en miliardindustri, og kosmetisk kirurgi er raskt voksende.. Jeg syntes at faktumet at du vil ha mageoperasjon er noe du bør vurdere litt dypere, sett i sammenheng med at 900millioner mennesker sulter på kloden hver dag.

Mann 46

24.10.2012 kl.09:04

Se på Ottar og se på Femen,den ene gruppa har feite kortklipte demonstranter den andre har slanke jenter med langt hår,Norge 0-Ukraina 1.Stygge jenter liker ikke at andre er penere og vil at de pene skal bli stygge som de.

ripsogvanilje

24.10.2012 kl.08:40

renate: Oi! Takk! :-*

renate

24.10.2012 kl.08:05

looooove your blog! mvh Renate

ripsogvanilje

24.10.2012 kl.07:51

Effjusikay: Ja, er enig i det. Jeg fant ikke igjen innlegget mitt selv med en gang, kjente meg ikke helt igjen i verken teksten eller bildet sånn umiddelbart ;-)

Effjusikay

24.10.2012 kl.04:51

Synd at innlegget på bunnen av VG blir illustrert (fra VG og Magne) av bilde fra en botoxinnsprøytning. Det ga et helt feil inntrykk av innlegget i mine øyne.

Christine

23.10.2012 kl.23:56

Hæ? Syntes dere det er ok å be ansatte i en butikk å gå i undertøy?

Ottar

23.10.2012 kl.22:07

Ottar er likestillingens svar på nazistene. Like hinsides meninger, like virkelighetsfjerne, like dårlig likt av alle andre enn dem selv. Hadde det vært opp til Ottar, hadde alle menn blitt behandlet som mørkhudede under Apartheid-regimet i Sør-Afrika. Med dem selv som hvite kolonifruer, dog usminket og med gamle slitte, grå og grønne klær.

ripsogvanilje

23.10.2012 kl.21:50

Maewe: Du sier noe der. Men om Ottar synes det å velge å bli stripper ligger innenfor den friheten kvinner bør ha, det er jeg litt usikker på :-) Det er nemlig litt av selvmotsigelsen til Ottar: full frihet til kvinnen bare hun skjuler kvinneligheten godt.

Maewe

23.10.2012 kl.21:47

Feminisme. Feminisme er ideen/forståelsen om at kvinner skal ha friheten til å velge, og da særlig rettet mot utdanning, økonomi, jobb og selvstendighet. Slik sett har Ottars "handlende subjekter i eget liv" fullstendig validitet. Vi skal ha selvstendigheten til å velge å forme vårt eget liv. Uavhengig om det er å være stripper, banksjef, husmor og professor.

Samtidig er det jo også klart at gamle tradisjoner i samfunnet vårt legger stort fokus på kvinner som omsorgspersoner og seksuelle objekter. A la hore og madonna. Derfor er det jo naturlig/forståelig at kvinner f.ex blir husmødre, selv om det på sikt kan forpurre likestillingen/andre kvinners muligheter i særs karrierebaserte yrker.

Jeg vil likevel si; det beste du kan gjøre for feminismen er rett og slett å være deg selv.

ripsogvanilje

23.10.2012 kl.21:34

Kristine: Ja, de jobber i forhold til utdaterte mål. Det de prøver å oppnå, er allerede oppnådd. Kan noen fortelle dem det? Jeg tror ikke det er mannfolk som er de som trer usunne idealer nedover hodene på jentene i dag, jeg tror det er mødrene og foreldrene. Sånn for å dra alle sammen over én kam..

Kristine

23.10.2012 kl.20:50

Hei,

Jeg har så langt bare lest to av dine innlegg, og jeg likte begge, tror nok jeg skal legge deg inn i favoritter.

Når det gjelder undertøysmodeller, så må jeg si jeg så absolutt foretrekker å se dem på normale mennesker, dog selv ville jeg vel følt meg noe ukomfortabel med å ta meg av kunder så lettkledd. Bare være modell for en dag må da vel være helt kurant om man har lyst.

Jeg tror nok Ottar bommer litt om de tror kvinner blir bedre på å kreve sin plass i samfunnet hvis de skal kle seg i "sekk og aske" for ikke å fokusere på utseendet. Og det er jo ingen som forlanger at menn skal gjøre seg uattraktive for å bli tatt på alvor, de kan jo fiffe seg av hjertenslyst og forventer å finne verdensplassen sin uforminsket. Da bør nok vi jenter forvente det samme uansett farge på hår og negler.

ripsogvanilje

23.10.2012 kl.20:43

Magne D. Antonsen: Det var jo usedvanlig hyggelig! :-) Takker for det, rett og slett sjitarti ;-)

Magne D. Antonsen

23.10.2012 kl.16:35

Bra blogg!

Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til http://vg.no

Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [æ] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

Skriv en ny kommentar

ripsogvanilje

ripsogvanilje

33, Stjørdal

Mamma og kone med forfatterambisjoner, eks-trailersjåfør, brudekjolenerd, eks-HR-sjef, Røde Kors-sympatisør og nygift konemor med relativt god selvinnsikt, dårlig tålmodighet og tørr humor. Evner dårlig å skrive ting uten å sette ting på spissen. Venter når som helst en internasjonal utmerkelse for min innsats for menneskeheten ved ikke å ha valgt flygelederyrket. Er skikkelig dårlig med små ting som må danderes og/eller lett går i stykker og setter stor pris på mat som er klissete, elsker rødvin, Italia og alt som kan holde føttene mine varme. Sa opp jobben og tenkte å skrive en bestselger, plutselig. Blogger inntil videre og har en seriøs ambisjon om å betale huslånet med skribleriene mine. Wish me luck.

Kategorier

Arkiv

hits