Jo flere decibel, jo bedre lærer barnet.

Jeg er så glad for at det er vitenskapelig bevist at innlæringen hos barn går raskere jo flere decibel det nye emnet presenteres med. Man har lenge trodd at andre momenter har vært viktig, så som trinnvis forklaring og tid til å dvele ved det nye materialet, men man har nå altså konkludert med at det er volum som er den utløsende faktoren. Ønsker man å gi barnet et ekstra fortrinn på veien mot dyp forståelse av emnet er det, kanskje overraskende for mange, anbefalt å legge de vanskeligste emnene til de siste dagene i mors syklus, og selvsagt la mor stå for forklaringen av de mest innfløkte problemstillingene i denne perioden. (Far jobber jo av en eller annen grunn gjerne overtid i denne perioden, så det er ofte gitt hvem som står igjen med oppgaven). 



Innlæring og forståelse er ikke alt. Det hjelper ikke å ha et barn som kan sitt pensum dersom hun ikke har lyst til å anvende det. Her er det en enkel strategi som hjelper: å alltid påpeke feil i leksene før man begir seg ut på noen form for ros for innsats, god tenkning, gode løsningsstrategier eller riktige svar. Sørg gjerne for å gjenta disse feilmomentene flere ganger, og husk volum. Jo høyere jo bedre og raskere innlæring.

Noen dager skal barna bare repetere ting de allerede kan, og man vil oppleve at man ikke alltid får bruk for høy stemme. Da kan man fokusere på orden og ryddighet etter at leksene er gjort og alle sider er markert med store R'er, og se over sekkene. Det er tvingende nødvendig å påse at alle bøker og skolemateriell står sortert i størrelsesrekkefølge med de største lengst inn mot ryggen, og om så ikke er tilfelle anbefales, igjen sikkert overraskende for de store masser, å tømme ut alt innholdet. Siden det er åpenbart mangler innlæring rundt temaet orden kan man også her med fordel tenke decibel.

Når barnet er i seng etter at man har opplevd noe rullende blikk bak ryggen sin i tidsrommet mellom lekser og sengetid, kan man trygt klappe seg selv på skulderen og vite at tålmodighet, stillfarenhet og harmoni er egenskaper man nå arkiverer i pedagogikk-pensum, til fordel for decibel. Jo flere, jo bedre.

Anbefalt terapi for den som ikke riktig takler nymotens teorier på første forsøk, eller fortsatt strever etter noen år (ikke gi opp, Rom var ikke bygd på en dag og så videre!):

Johann Sebastian Bach ? Cello Suite Bwv1007: Prelude

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

ripsogvanilje

ripsogvanilje

33, Stjørdal

Innviklingshemmet småbarnsmor, eks-trailersjåfør, brudekjolenerd, eks-HR-sjef, Røde Kors-sympatisør og nygift konemor med relativt god selvinnsikt, dårlig tålmodighet og tørr humor. Evner dårlig å skrive ting uten å sette ting på spissen. Venter når som helst en internasjonal utmerkelse for min innsats for menneskeheten ved ikke å ha valgt flygelederyrket. Er skikkelig dårlig med små ting som må danderes og/eller lett går i stykker og setter stor pris på mat som er klissete, elsker rødvin, Italia og alt som kan holde føttene mine varme. Sa opp jobben og tenkte å skrive en bestselger, plutselig. Blogger inntil videre og har en seriøs ambisjon om å betale huslånet med skribleriene mine. Wish me luck.

Kategorier

Arkiv

hits