Italienske drømmer

Hver sommer, mens jentutten er på sommerferie hos faren på Vestlandet, benytter jeg og min kjære oss av muligheten til å ta en kjærestetur bort, bare vi to. Ingen savner oss likevel, og fuglene skal vite at den muligheten til å lade batteriene sammen ikke er undervurdert. Vi gjør alt det man ikke rekker ellers. Vi er egoistiske, vi tar bare voksenhensyn, vi gjør bare ting vi selv liker, på vår måte.

Destinasjonen er kanskje ikke den mest originale, og var forholdsvis tilfeldig første gang. Men den er vår! Vår greie, vår felles glede, våre felles minner. I høstmørket, på de mest brutale hverdagene og i de gråeste stundene, da er det godt å finne fram til fire album med gode stunder.

2007: Roma/Positano

Første gang vi reiste til Italia var det som ganske nyforelsket. Vi var enige om at vi måtte reise bort en tur. Jeg så for meg en telttur i Trollheimen eller en weekend i Oslo- men snart var planleggingen av vår første tur til Roma i gang. Roma ei hel uke virket litt lenge, og vi fant en liten by på Amalfikysten som virket kjempefin, så vi la inn noen dager der også.

Den første turen ble en kjempesuksess.

Roma var selvsagt flott, men varmt. Akkurat passe til en date i Villa Borghese-parken, med take-away-pizza og champagne! Men våre lille by på Amalfikysten tok pusten fra i hvert fall meg. Vi ankom med båt, og jeg falt pladask...  Positano. Vakre, vakre Positano. Det er på ingen måte rart at det er mange som passerer gjennom i løpet av turistsesongen. Det er mange som er innom på dagsturer fra andre, større plasser- men fordi det er så bratt der, er det de færreste som beveger seg særlig langt unna havneområdet. Og litt utenfor dette området er det aller finest. Fargene og lyset i Positano er noe av det deiligste jeg har sett.
Vi var også en tur til Capri- kul plass, men ikke kulere enn Positano. Severdig mest i den forstand at man får et lite innblikk i hvordan den andre halvdelen lever, de som ikke bruker titalls timer på å planlegge ferien for å få den til å gå sammen økonomisk. Eller eventuelt setter komma ganske mange sifre bortenfor oss.

Vi spiste, vi drakk, vi badet og vi shoppet. Ja, vi shoppet! Vi shopper hvert år i Italia. Jeg ga opp å handle bukser der allerede første år. Med mine 179,5 cm og ramme som er alt annet enn vever og petit, er jeg av et ganske annet kaliber enn mine italienske med-frøkner. Inne på en kjempestor jeans-shop spurte jeg ei jente om hun kunne hjelpe meg å finne et par jeans.
-For YOU??
-...yes?
Hun målte meg fra topp til tå med blikket, så vantro på meg og sa
-Eh. No!

Oooookei...

Den neste vinteren ble det stekt mye tynn pizza og drukket en del flasker italiensk rødsnadder... og den neste turen var ferdig planlagt tidlig. Vi utvidet repertoaret til å omfatte en del av Italia + en tur innom både Positano og Roma. Vår tradisjon var skapt!

2008: Sicilia

I 2008 dro vi til Sicilia. Leide bil i Palermo og kjørte rundt. Overnattet på en øde strand, spiste fisk og drakk vin på stranden i en liten landsby, ble skuffet over hvor lite skummel Corleone var og fant en liten perle langt oppe i fjellene, en gammel togstasjon som var ombygd til overnattings- og spisested.

2009: Sardinia

Same procedure as last year- men denne gangen en uke med leiebil og telt på Sardinia. Startet i Cagliari, en by som overhodet ikke er verdt å kaste bort tid på. Det hadde vi heller ikke tenkt, men siden bilutleiefirmaet på flyplassen hadde glemt oss og vi ikke fikk bilen som skulle ta oss videre på direkten, ble vi stuck. Den videre runden bragte oss til nok en øde strand for overnatting under åpen himmel. Alghero, Costa Smeralda, båt over til Roma.
Vi skal tilbake til Sardinia en eller annen gang, med ungene. Alghero var ikke bare en super plass for å feriere med barn, det ligger også veldig greit til i forhold til andre, severdige steder.

Costa Smeralda var en innmari fin plass, men ikke SÅ mye finere at det var verdt å bruke ekstra kronasje på å menge seg med fiffen. Igjen, et sted å se hvordan de rike leker. Digre yachter som huset Bugattier som de kjørte i land når de ikke lå ute i bukta og badet i champagne...

Vi fant mange perler på Sardinia, men ingen av dem var merket av på noe kart. Sånn er det på alle turene. Kan tenke meg at det er den typen plasser som lokalbefolkningen ikke merker seg ved i det hele tatt, litt som om noen skulle bli kjempefascinert av den gamle rød låven som står oppom boligfeltet hvor jeg selv bor. Men det spiller vel ingen rolle? Det er våre opplevelser og våre minner, og de er gode :-)

2010: Toscana

Sist sommer fløy vi til Firenze og hadde leiebil derfra. Vi hadde telt denne turen også, men et mye større. Og bilen var mindre.

Den første dagen kjørte vi rundt på måfå fra Firenze og vestover. Opp noen veier, endte på en skogsvei og havnet ad store omveier til slutt i Lucca. Overnattet på et lite hotell på kysten da det ble for sent til å finne noen campingplasser, men kom oss videre til Siena og "basecamp" dagen etter. Derfra hadde vi dagsturer så langt unna som til Cinque Terre- denne var en skuffelse etter å ha blitt godt kjent med Amalfikysten!

Det sies at man enten liker Siena eller Firenze. Det syntes å stemme godt for oss. Selv om vi så hvorfor Siena var så populær, likte vi Firenze så godt at vi ikke gadd å bruke mye tid på turisme i nærmere 40 varmegrader- vi bare konkluderte med at vi skal tilbake og bruke mer tid. Og ikke minst- vi skal tilbake og spise verdens beste pizza- og gjerne innom og ta en vinsmaking til like ved... nam...

Som alle andre steder vi har vært, er det omveiene som stort sett har ført til de beste minnene. På vår rundreise i Chianti så vi vel omtrent null "attraksjoner", men fytti så fint det var der vi var!

Mat og drikke er så definitivt en viktig del av feriene våre. Siden vi ofte kjører leiebil begrenser vininntaket seg selvsagt litt, men matinntaket...!

Vi reiste med lyntog fra Firenze ned til Napoli, en ganske kjapp affære. Jeg er svoren tilhenger av lyntog i Norge, nesten til de grader at stemmeseddelen min kan bli farget av akkurat det når vi kommer så langt. Utrolig behagelig!

I Positano bodde vi på akkurat samme rom som vi hadde i 2008. Herlig. Vi fant noen nye favoritter, frisket opp minner og etter en lang dags vandring på Sentiero Degli Dei, "The Walk of Gods", en vandring som ikke gjør skam på navnet sitt, ble dagen avsluttet med frieri på stranden og storslagen feiring med ekte champagne og taffelsticks :-)

Hva 2011 bringer, vites ikke. Med familieforøkelse og husbygging in spe burde vi kanskje angre litt på at vi ikke falt for Latvia i stedet, eller Hitra- eller et annet sted som rent økonomisk er litt mer tilgjengelig når man måtte ønske. Sikkert er det i alle fall at Italia har gitt oss en sekk full av minner som er gull verdt, og fortsatt er det uendelig mange minner å hente der. Det er vår greie!

Én kommentar

tante gunni <3

22.02.2011 kl.20:13

ripsogvanilje

33, Stjørdal

Innviklingshemmet småbarnsmor, eks-trailersjåfør, brudekjolenerd, eks-HR-sjef, Røde Kors-sympatisør og nygift konemor med relativt god selvinnsikt, dårlig tålmodighet og tørr humor. Evner dårlig å skrive ting uten å sette ting på spissen. Venter når som helst en internasjonal utmerkelse for min innsats for menneskeheten ved ikke å ha valgt flygelederyrket. Er skikkelig dårlig med små ting som må danderes og/eller lett går i stykker og setter stor pris på mat som er klissete, elsker rødvin, Italia og alt som kan holde føttene mine varme. Sa opp jobben og tenkte å skrive en bestselger, plutselig. Blogger inntil videre og har en seriøs ambisjon om å betale huslånet med skribleriene mine. Wish me luck.